به گزارش سراج24 استفاده تبلیغاتی و رسانه ای از بازیهای رایانه ای به امری رایج برای کشورهای غربی تبدیل شده است. این کشورها با استفاده از پر مخاطب بودن این صنعت، سعی می کنند تا اهدافشان را در قالب بازی به بازیکنان ارائه دهند
استفاده تبلیغاتی و رسانه ای از بازیهای رایانه ای به امری رایج برای کشورهای غربی تبدیل شده است. این کشورها با استفاده از پر مخاطب بودن این صنعت، سعی می کنند تا اهدافشان را در قالب بازی به بازیکنان ارائه دهند و در موارد اضطراری و یا متهم شدن به خوراندن افکار خاص به مخاطبان، به راحتی با بازی و خیالی خواندن مطالب از اتهامات فرار می کنند. اما نکته اینجاست که پیام ها و تبلیغات منفی ای که این رسانه ها بر روی ذهن مخاطبانشان می گذارند، مسئله ای انکار ناپذیر است و نمی توان آن را نادیده گرفت.
یکی از معمول ترین و پرطرفدارترین ژانرهایی که در آن، کشور های غربی به تبلیغات اهداف خود می پردازند، سبک بازیهای جنگی اول شخص است. در این ژانر از بازیها، به طور معمول کنترل یک کاراکتر در اختیار بازیکن قرار داده می شود و بازیکن باید با انجام ماموریتهای مختلف، بازی را با موفقیت به پایان برساند. رایج ترین داستانهایی که در این ژانر، از گذشته تا به حال استفاده می شده، موضوعات جنگی است که بر اساس جنگهای واقعی طراحی می شدند. برای نمونه می توان به سری بازیهای «دلتا فورس۱» اشاره کرد که توسط شرکت بازیسازی «نوا لاجیک۲» طراحی شده بود. نوا لاجیک یک شرکت وابسته به صنایع دفاع آمریکا است که به ساخت بازیهای شبیه ساز به منظور تبلیغ ارتش آمریکا می پردازد. معروف ترین سری بازیی که این شرکت طراحی کرد سری بازی دلتا فورس بود که در آن، بازیکنان در نقش یک رنجری ویژه آمریکایی قرار می گرفتند و به نقاط مختلف جهان سفر می کردند و برای حفظ امنیت و دفاع از حقوق بشر به مبارزه با تروریستها می پرداختند. در این سری بازی، سربازان امریکایی افرادی شجاع و جسور معرفی می شدند که برای محافظت از افراد بیگناه، خالصانه به جنگ تروریستهای وحشی می رفتند و از کشور های مختلف در برابر خطر های تروریستی محافظت می کردند. در این سری بازی، نیروهای آمریکایی به کشورهای مختلف از جمله ایران سفر می کردند و به مردم آن کشور کمک می رساندند. در یکی از مراحل بازی «دلتا فورس ۴» بازیکنان به کوه دماوند می آیند تا پناهگاه نیروهای تروریستی که در این منطقه پناه گرفته بودند را منهدم سازند. همچنین در تمامی این سری بازی، برخی دشمنان به زبان فارسی حرف می زدند و جملاتی نظیر«به پاش تیر بزن» و یا «مواظب باشید» را به کار می بردند. این نوع تبلیغات، برای ارتش آمریکا تقریبا در بازیهای رایانه ای به یک امر طبیعی تبدیل شده و در بیشتر بازیهای جنگی می توان مشاهده کرد که این نیروهای آمریکایی هستند که به مبارزه با تروریستها می پردازند و کشورهای دیگر فقط یا تروریست هستند یا قربانی.
در کنار تبلیغات مثبتی که در بازیها برای ارتش آمریکا وجود دارد، معمولا تبلیغاتی منفی نیز برای کشورهای مخالف آمریکا از جمله روسیه حضور پر رنگی دارد. در بیشتر بازیهای رایانه ای مانند «فلش پوینت۳»، «ایس کمبت۴» و «بتلفیلد۱و۲»۵ به طور مشخص بازیکنان در نقش نیروهای آمریکایی قرار می گیرند و با نیروهای تروریستی که معمولا روسی هستند، مبارزه می کنند. نیروهای روسی در این بازیها تقریبا همیشه دشمن اصلی بازیکن به حساب می آیند و همواره با چهره ای منفی و خشن به تصویر کشیده می شوند. اما در این چند سال اخیر و با مطرح شدن برنامه هسته ای ایران، تقریبا جای نیروهای روسی با نیروهای ایرانی عوض شده است و ما شاهد حضور بازیهایی هستیم که در آنها، نیروهای ایرانی و یا کشورهای منطقه خلیج فارس به عنوان دشمن مطرح می شوند.
یکی از این نمونه بازیها، سری بازی «هوی فایر۶» است. در این سری بازی که بر اساس جنگهای اخیر ارتش آمریکا طراحی شده اند، بازیکنان در نقش رنجرهای ویژه آمریکایی قرار می گیرند و ماموریتهایی در کشورهایی مانند عراق و افغانستان انجام می دهند. در تمام این ماموریتها، رنجرهای امریکایی افرادی صلح جو معرفی می شوند که برای حفاظت از صلح و آزادی افراد بی گناه به مبارزه با نیروهای تروریستی می پردازند. آنها افرادی از جان گذشته هستند که برای از بین بردن سلاحهای کشتار جمعی و محافظت از حقوق بشر، مجبور هستند با نیروهای شرور مبارزه کنند. اولین نسخه این سری بازی «هوی فایر: افغنستان» نام داشت که به روایت جنگ میان امریکا و افغانستان می پرداخت. در این نسخه، نیروهای آمریکایی در تلاش بودند تا مردم زجر کشیده افغانستان را از سلطه نیروهای ستمگر طالبان و دیگر نیروهای تروریستی نجات دهند. آنها با نابودی سلاحهای شیمیایی و کشتار جمعی طالبان، موفق می شوند تا صلح را به افغانستان باز گردانند اما در این راه تلفات زیادی را متحمل می شوند. بازی سعی دارد تا این جنگ را جنگی برای آزادی افغانستان معرفی کند و سربازان آمریکایی را قهرمانان جنگی نشان دهد.
در آخرین نسخه این بازی که «هوی فایر: شترتد اسپیر۷» نام دارد و در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است، سازندگان بازی تبلیغات برای ارتش آمریکا را با سیاستهای روز دولت آمریکا هماهنگ نموده و در اقدامی، سعی کرده اند تا مسئله برنامه هسته ای ایران را در قالب یک بازی طراحی کنند و برنامه هسته ای ایران را با هدف دستیابی به سلاح هسته ای نشان دهند. این سری بازی، محصول شرکت تیون۸ است و داستان آن در ادامه داستان بازی قبلی خود یعنی «هوی فایر: افغانستان» اتفاق می افتد. نیروهای آمریکایی به وسیله جاسوس خود در ایران موفق شده اند به نقشه ساخت سلاح های هسته ای و محل نگهداری آنها در ایران دسترسی پیدا کنند. در بازی، بازیکن در نقش رنجر آمریکایی با نام ویل قرار می گیرد که ماموریت دارد به مرز افغانستان و ایران برود و جاسوس آمریکایی را از ایران فراری دهد. جاسوس آمریکایی در راه رسیدن به افغانستان در بیرجند به دست نیروهای ایرانی اسیر می شود و ویل مجبور می شود که به ایران بیاید تا جاسوس را نجات دهد. در بازی، نیروهای ایرانی نقش تروریستی دارند و به عنوان دشمن اصلی بازیکنان به ایفای نقش می پردازند. این بازی به طور کامل به تبلیغات منفی بر علیه ایران می پردازد، به طوری که ویل در صحبتهای خود که در هنگام لود شدن بازی بین هر مرحله به نمایش درمی آید، می گوید که این نیروهای ایرانی هستند که به تروریستهای منطقه و داخل افغانستان کمک می کنند تا با ایجاد نا امنی باعث قدرت گرفتن ایران در منطقه بشوند. همچنین از ایران به عنوان کشوری یاد می شود که به دنبال ساخت تسلیحات هسته ای و کشتار جمعی است تا از این طریق قدرتش را در منطقه خلیج فارس تثبیت کند و خطری بزرگ برای کشورهای همسایه محسوب می شود. بازی در نقاط مختلف ایران همانند یزد، تنگه هرمز و بیرجند اتفاق می افتد. نیروهای ایرانی مرکز هسته ای بزرگی در منطقه کوهستانی شیرکوه احداث کرده اند و در این مرکز به ساخت تسلیحات هسته ای وکشتار جمعی مشغول هستند. در انتها ویل، رنجر آمریکایی به تنهایی موفق می شود تا نیروگاه هسته ای و انبار سلاحهای کشتار جمعی ایران را از بین ببرد و موشک هسته ای که نیرو های ایرانی به منظور از بین بردن اطلاعات محرمانه داخل نیروگاه به سمت آن شلیک کرده بودند را در آسمان اصفهان به کمک تجهیزات پیشرفته ارتش آمریکا خنثی سازی کند و از نابودی شهر و کشته شدن مردم بیگناه جلوگیری نماید.
در این بازی، تاکید زیادی بر دشمن دانستن نیروهای ایرانی شده است و نیروهای ایرانی همگی افرادی خشن معرفی می شوند که حتی با مردم خودشان هم رفتار مناسبی ندارند و حتی حاضر هستند برای مخفی ماندن نقشه های تروریستی خود، مردم بیگناه را به خاک و خون بکشند. اما در این میان، نیروهای امریکایی، قهرمانانی انسان دوست معرفی می شوند که بدون در نظر گرفتن ملیت، به دفاع از مردم می پردازند و با شجاعت و فداکاری، سلاح های کشتار جمعی را از بین می برند.
ممکن است در ابتدا، این بازی فقط به عنوان یک بازی مطرح شود اما نمی توان تاثیر منفی این بازی بر روی مخاطبان آن را نادیده گرفت، این بازی برای سنین ۱۲ سال در نظر گرفته شده و با توجه به مفاهیم و تبلیغات سویی که در آن وجود دارد می توان نتیجه گرفت که اگر یک جوان امریکایی ۱۲ ساله بخواهد بدون دانستن اطلاعات کافی از ایران به این بازی بپردازد، این دروغ ها را به راحتی باور خواهد کرد و این تبلیغات آمریکاییها مبنی بر تروریست بودن ایران و نظامی بودن برنامه هسته ای آن، برای این فرد یک مسئله کاملا مورد قبول و واقعی جلوه می کند و این مسئله ای است که باید با جدیت تمام در مورد آن برنامه ریزی کرد و با ساخت بازیهایی که به معرفی حقیقت درباره ایران می پردازند و افکار عمومی و به خصوص مخاطبان کم سن وسال را با ایران بیشتر آشنا می کنند، تبلیغات منفی آنها را علیه جمهوری اسلامی ایران، خنثی نمود.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
۱. Delta Force
۲. Nova Logic
۳. Flash Point
۴. Ace Combat
۵. Battlefield
۶. Heavy Fire
۷. Heavy Fire: Shattered Spear
۸. Teyon
منبع: serajgame.ir